onsdag 18 februari 2015

Trender i stora världen


"Kompisarna" Leena Pöntynen,
utbildningschef i Ylöjärvi,
Sohvi Berner, Helsingin Sanomat
och Mika Sivula, kommundirektör
från Pielavesi på promenad
trots utlyst undantagstillstånd.
Jag tillbringade drygt fyra dagar i Boston med Sitras Uusi koulutus-foorumi. Tidskillnaden och fullspäckade dagar gjorde vistelsen till allt annat än en semestertur men samtidigt givande och inspirerande på alla sätt och vis: nätverkandet med de övriga 30 medlemmarna i gruppen och att lyssna in de utbildningsmänniskor vi träffade där födde nya tankar hos mig själv.

Vad pratar man om i stora världen?

Förstås handlar det om de nya kompetenserna: kalla dem 21th Century Skills eller de sju vi har i de nya läroplansgrunderna (Charles Fadel, Center for Curriculum Redesign). Man talar om att individualisera lärandet, man talar om fördjupning, förståelse, tillämpning och man talar om "the Rice of the Any Child": any time, any place, any path and any pace (Stephan Turnispeed, Lego Education).

Spel och digitala verktyg är på växande (Peter Stidwill, Learning Games Network) men framför allt dyker begreppet innovativa lärmiljöer upp. Fadel talade om the race between technology and education och menade att just nu har pedagogiken inte riktigt hängt med den teknologiska utvecklingen.

Man pratar också om det jag skrev senast: hur länge kan vi reformera den gamla skolan - är det inte dags att designa en ny skola: reforming versus redesigning (Jennifer Groff, MIT Media Lab). Om jag får dra till med mitt favorittema: hur länge ska den grundläggande utbildningen jobba med 19 olika ämnen enligt en av statsrådet fastslagen timfördelning?

Vi träffade också Pasi Sahlberg (Harvard University), som nyligen kommit ut med Finnish Lessons 2.0 - en uppdaterad version av ursprungsupplagan. Sahlberg är troligen mer uppskattad utomlands än hemma i Finland men jag vill påstå att Sahlberg är en klok och påläst man som kunde ha mycket att bidra med i den finska skoldebatten - om vi hade en sådan, alltså.

Några intressanta länkar jag samlade på mig:
driscoll.brookline.k12.ma.us (skolbesök)
newpedagogies.info (New Pedagogies for Deep Learning)
2revolutions.net (framtidens lärande)
hstry.co (gratisprogram för att skapa tidslinjer)


Över 90% av eleverna i Driscoll School i Brookline bodde på promenadavstånd
från skolan - och de gillade "snowdays" då skolan höll stängt pga snöfall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar